Denne artikel forklarer hvilke typer adresser som Rottedatabasen godtager og hvad der menes med en rotteanmeldelse. Herunder kommer nogle opmærksomhedspunkter som alle Kommuner og bekæmpere bør være OBS på ved overførsler/registreringer.
Herunder behandles to hyppige supportspørgsmål.
Hvorfor findes adressen ikke?
- Rottedatabasen kører datatjek ved indsendelse med DAWA - Danmarks Adressers Web API. Dette online adresse register vedligeholdes af Kommunerne.
Når du oplever at en adresse, som du forsøger at overføre fra dit 3.partsprodukt, ikke vil godtages af databasen, vil det være en fordel at tjekke adressen med DAWA.
Dette gøres på følgende måde:
1. Gå til https://dawadocs.dataforsyningen.dk/dok/adresser#adressevask
Indtast din adresse på feltet "datavask af adgangsadresse".
2. Du vil nu se at ifølge Danmarks Adresse Register, er adgangsadressen skrevet uden "dør 1". og det vil derfor kun være denne adresseform, som Rottedatabasen vil godtage.
Dette var blot et eksempel.
Mange borgere angiver deres adresser overfor kommunens blanketter med etager, døre, kældre, sider mv.
Dette modstrider dog valideringen fra DAWA og det bør være et særligt opmærksomhedspunkt ved etagebyggerier.
Hvorfor kan jeg ikke overføre alle mine sager/borgerhenvendelser på adgangsadressen?
- Rottedatabasen kører tjek ved indsendelse, at der ikke opstår dubletter af anmeldelser på adgangsadressen. Hvis databasen modtager 2 anmeldelser på samme adgangsadresse indenfor 28 dage af anmeldelsestidspunktet, vil databasen tro, at der laves en dublet og derfor ikke tillade overførslen af den 2. anmeldelse.
Mange kommuner har tidligere gjort opmærksom på, at der har været meget forskellige
opfattelser af, hvad der lå i forståelsen af en anmeldelse.
For at finde en fælles forståelse er en rotteanmeldelse siden marts 2018 blevet defineret
således:
”Én anmeldelse er en åben eller lukket sag, der har tilknyttet en eller flere
henvendelser om samme rotteforekomst/mistanke om rotter. Anmeldelsen skal lukkes
senest 28 dage efter sidste bekæmpelsesbesøg.”
Denne definition er blevet meddelt alle kommuner i marts 2018.
Det følger af definitionen, at der på en anmeldelsessag godt kan være flere henvendelser
om samme rotteforekomst, hvilket f.eks. kan forekomme i etagebyggerier, hvor der er
samme adgangsadresse.
Kommuner bør derfor være opmærksomme på at det derfor vil være den første anmeldelsessag, som sendes ind på adgangsadressen, som vil optræde i rottedatabasen.
Samtidige sager om samme rotteforekomst kan ikke indsendes, da de falder uden for definitionen af en anmeldelsessag.
Kommunerne skal derfor undgå, at der oprettes nye anmeldelser på adresser, hvor der
allerede er en åben sag på adgangsadressen eller oprettes nye anmeldelser på adresser, hvor der er lukket en sag inden for de seneste 28 dage.
Nye informationer overføres i stedet til den allerede åbne sag på adressen, eller den nyligt lukkede sag genåbnes med tilføjelse af de nye informationer.
Kommunerne kan rette henvendelse til deres leverandør om hvordan man registrerer flere borgerhenvendelser til samme adgangsadresse, hvis det er fordi man stadig ønsker at oplysningerne kan ses i eget system.
Dette dokument er blevet til i samarbejde med Miljøstyrelsen og medlemmer af Faggruppen for Rotter.
Kommentarer
0 kommentarer
Artiklen er lukket for kommentarer.