Denne vejledning er blevet til i samarbejde med Arter.
Den forklarer, hvordan dine indberettede fund hos andre databaser finder vej til Arter.
Databaser som iNaturalist, DOFbasen og Dansk Svampeatlas sender deres data til GBIF. Det er en international organisation, der arbejder for at stille data om arter frit til rådigheder via internettet. Fra GBIF trækker Arter alle tilgængelige fund fra Danmark, så de kan blive vist på Arters hjemmeside og app.
Via menuen ”Fund” og ”Avancerede filtre” er det muligt at se hvilke datasæt der findes på Arter
Data, som kommer direkte ind i Arter via brugerne på hjemmeside og app, sendes videre til GBIF, hvor de udstilles og evt. downloades af brugere i hele verden.
Det grundlæggende vilkår i GBIF er, at der ikke betales for data, men at alle bidrager gratis med deres data.
Søgen efter egne fund fra andre datasæt i Arter.
Mange brugere, som har registeret fund i andre datasæt, prøver at søge efter deres fund, når de kommer ind på Arter. Nogle gange går det godt, andre gange knap så godt.
Hvis du som bruger ikke kan finde de fund, du har indberettet via andre databaser, er her en vejledning i selv at eftersøge dine fund hos GBIF.
Det er vigtigt at huske, at du IKKE kan søge efter brugernavne fra andre datasæt på Arter.
Så selv om der står, at fundet er gjort af ”Svend Svendsen”, kan man ikke bruge hans navn i søgning i ”Fund”-menuen i ”Fundet af”-feltet.
Men hvis man kender art, dato og evt. sted for et fund fra et andet datasæt, kan man bruge det som søgeparametre.
I det følgende eksempel vil man under ”Fund” kunne bruge arten ”blåmejse” og datoen 3. januar 2021, evt. sammen med datasættet ”iNaturalist”.
Hvis nu fundet IKKE var kommet frem i søgningen, og man vil undersøge, hvorfor det ikke er der, kan man begynde hos GBIF. For alle eksterne fund på Arter kommer som sagt ind igennem GBIF— Global Biodiversity Information Facility.
Brug menuen ”Occurrences” og ”Advanced”
Det første man skal udfylde er ”Recorded by”. Her skriver man det brugernavn, man søger efter, her Josefine Møller.
Man kan med fordel indsnævre sin søgning yderligere – f.eks. efter det specifikke datasæt man efter søger
I dette eksempel kan man se, at ”Josefine Møller” har leveret data til GBIF fra fire forskellige datasæt.
Vælg det datasæt, det drejer sig om.
HVIS der mangler et datasæt / dataposter fra en bruger, kan det skyldes at:
- Der er brugt et andet brugernavn.
- At data fra det afgivende system ikke er nået over i GBIF endnu (nogle systemer deler hver 14. dag, hver måned, eller endda kun hvert år).
- Brugeren ikke har givet de korrekte tilladelser i det afgivne system til, at data deles med GBIF.
- De registrerede data ikke ligger inden for Danmarks grænser.
Ad.1: For at finde evt. andet brugernavn, så gå til det pågældende system, fx iNaturalist og kontrollér hvad der er brugt af brugernavn dér.
Ad. 2: For at undersøge hvornår et datasæt senest er blevet opdateret, kan man benytte menuen på GBIF-forsiden.
Brug menuen ”Datasets”.
Man kan søge efter datasættes navn eller søge i menuen efter f.eks. land.
Ad. 3: Dette er den hyppigst kendte årsag til at data ikke kommer over i GBIF og dérfra videre til Arter.
Konklusion: Hvis man kan finde det/de ønskede fund på GBIF og de er inden for Danmarks grænser, men de ikke kan ses på Arter, så kan der være tale om en fejl eller manglende nylig synkronisering fra GBIF ned på Arter. Kontakt da supporten på kontakt@arter.dk.
Kommentarer
0 kommentarer
Artiklen er lukket for kommentarer.