Denne guide forklarer hvordan søgninger foretages indenfor de enkelte parametre på E-arkivet.
På E-arkiv kan man foretage søgninger på elektroniske sager, ud fra en række af specifikke parametre.
Trin for trin- guide
1.
Åbn E-arkivet og log ind med dine log ind oplysninger.
https://earkiv.miljoeportal.dk
2.1.
For at søge ud fra et søgeord, skal du vælge fanen "Simpel Søgning".
Skriv i feltet "Søgeord" og tryk til sidst på "Søg".
2.2.
Hvis du ønsker at søge på mere præcise værdier skal du i stedet vælge fanen "Avanceret Søg".
Herfra kan du søge på for eksempel, de første seks cifre af et CPR-nummer under ”Sagspart”, Journalnr., Modtagermyndighed eller Sagstitel, for at nævne et par.
3.
Tryk herefter på "Søg" nederst på siden.
4.
Hvis du ønsker at downloade kan du, når du har fundet den sag du søger i e-arkivet, klikke på "Tilføj til download".
Gå herefter til fanen "Mit arkiv".
Under "Sager på downloadliste" kan du se dine sager du har tilføjet til download.
Vælg en sag og klik herefter "Download".
Herfter vil du modtage en ordrebekræftelse pr. Email og efterfølgende et link til den pågældende fil. Et download link kan kun bruges af den som har bedt om det og skal benyttes indenfor 7 dage.
Sager fra Vestsjællands Amt skal fremsøges uden årstal.
Sager fra Sønderjyllands Amt og Ribe Amt skal fremsøges med årstal/journalnummer, dvs. eksempelvis 2005/2222.
For Fyns Amt skrives i journalnummerfeltet %-årstal, f.eks. %-93.
Når man har bestilt en sag i E-arkivet kan man blive tilsendt et dokument i XML-format.
Grunden til at der kun modtages en XML- fil er, at der ikke findes elektronisk materiale på netop den eller de sager i E-arkivet. Pågældene sag er altså ikke indscannet.
XML-filen indeholder kun metadata omkring sagen, dvs. Journalnummer, adresse mv.
Når der ikke findes indscannede dokumenter i E-arkivet kan man med fordel henvende sig til Statens Arkiver, som i et vist omfang ligger inde med de ikke-indscannede dokumenter i sagen.
Kommentarer
0 kommentarer
Artiklen er lukket for kommentarer.